torsdag 31 maj 2012

Min trädgård när maj blir till juni

 Den här gången börjar jag med ett par översiktsbilder av trädgården, som är på ca 800 kvm. Jag står på yttertrappan.
Här syns pionrabatten längst fram, långa rabatten till höger, och den hiskeliga aster-rabatten till vänster. Arboretumet ligger i bakgrunden, utanför vår trädgård.
 Ormbunksrabatten framför häcken mot grann-tanten. Till höger en portal med ännu okänd clematis.
 11 av våra 14 pioner blommar nu, och alla är samma sort, tyvärr. Jo, dom är vackra, men det vore ju roligare med olika.
En liten rabattros har vi, det ska bli spännande att se hur blommorna ser ut!
Daggkåpan är ju extra tilltalande så här efter ett regn!
Den växer i ormbunksrabatten. Vet någon vad de grön/vita bladen är? De växer i en väldigt konstig klump här!







Andra sidan av ormbunksrabatten. Allium, gräs och snart gladiolus, gör sällskap med ölandstoken.
I mina plantramar har nu också kryddörterna fått sin plats.
En av mina favoritkombinationer: Vitt löjtnantshjärta med melerad hosta!
 "Bauta-hyacinterna" gömde sej innan i det stora buskaget av okänt slag som växte i framkanten av långa rabatten. Häromdagen tog jag helt sonika och klippte ner större delen av buskaget helt. Till hösten gräver jag upp resterna.
Såg du mina bilder från Sofiero i förra inlägget? Det dröjer innan dessa hostor blir lika fina! Det är dessa som jag köpte på en växtloppis för några veckor sedan. De verkar trivas på sin nya plats!



 
Igår morse läste jag "Allt om Trädgård" vid frukostbordet. Jag läste om Rosenvial och tänkte att  "sådana vore trevligt att ha igen, det hade jag ju i Storvreta för 7 år sedan". (Var det bara 7 år sedan? Det känns som minst 15...)

Sedan trillade poletten ner! Jag har den redan! I rabatten invid väggen fanns det en växt som jag varit tveksam på om det var ett ogräs, men inte rensat bort ännu. DET är nog rosenvial! Genast gick jag ut och gav den stöd att klättra på, tills den når upp till "spaljén" på väggen. Kul!

Annars ägnar jag mej mer åt korrekturläsning än trädgård denna vecka, men det är ju perfekt tajming med tanke på vädret! Det räcker med att jag blev dyblöt under morgonpromenaden imorse, överraskad av en oväntad skur...

1 kommentar:

  1. Har kikat runt lite! Vilka fina bilder och vilken härlig trädgård du har! Hälsningar Lila-Christina, också från Skåne!

    SvaraRadera