torsdag 31 maj 2012

Färgprakt på Sofiero

 NU är verkligen Sofiero som allra vackrast! Vi är ju där regelbundet och tycker mycket om parken, men nu är det verkligen något alldeles extra!
Vart man än tittar så finns det blommande rhododendron! Enligt deras egen hemsida
finns det tiotusentals!
 Många är förstås i min favoritfärg, cerise.
 Vad sägs om denna personalparkering?!
I andra delar av parken finns det andra typer av växter. Här har man bytt ut den sjukdomsdrabbade buxbomen mot idegran. 

Och kolla in hostorna! Så vill jag att mina ska bli...
I orangeriet är det nu en hantverksutställning. Mycket silver, men även denna häftiga kappa i lappteknik!
Med mer "embellishments" än vi brukar ha på vanliga lapptäcken!
Och möss som inramning!













 En annan nyans av rosa. ljuvlig!
 Några landskapsbilder också. Av någon obegriplig anledning hade jag bara "lilla" kameran med mej.
Jag fotade faktiskt något som inte var rosa också! Men största delen av rhododendron i parken är faktiskt rosa eller lila.
 En lila vägg, och KM i fjärran.
Stora dammen, nära ingången.
Storslagen rabatt, intill dammen. Häftigt med de stora stråken av varje växt!
Och i rosengången kunde man
sjunga:

"Det är en ros utsprungen", 

för det fanns faktiskt bara EN ros som slagit ut!

Om du bor inom 10 mil från Helsingborg, rekommenderar jag starkt ett besök på Sofiero denna helg!

Dessutom kan du kombinera besöket med Trädgårdsrundan i NV Skåne, nästan 100 trädgårdar att besöka! Vi kanske ses i någon underbara försommar trädgård?

1 kommentar:

  1. Oj så vackert!! Vilken färgprakt du fångat!
    Kram Lizzan

    SvaraRadera