lördag 19 maj 2012

Jag älskar höstanemoner!

Idag har jag varit på växtloppis igen! Denna gång arrangerad av Skånska Trädgårdsföreningen, på deras Vårmöte på Alnarp. 
Jag fyndade, som ni ser. Kantnepetor, violruta, akleja, fläcknäva, 2 st blodrot (yes!), mangold, små astillbe, en höstanemon och något som jag inte minns vad det är! Det som står ovanför den rödaktiga fläcknävan på bilden - någon?
 Halvvägs genom loppisen fick jag så svaret på vad växten här intill är, som jag har frågat om tidigare och vi har på flera platser i trädgården.


Det är höstanemon!!!


Jag som köpte en idag, och har köpt två plantor tidigare!


Så jag lär få mitt lystmäte på anemon-fronten!

Pionerna är på gång att blomma, jag tror vi har 12 i trädgården, åtminstone några olika sorter. Dem är jag glad för!
Jag kan dessutom njuta av anemoner redan nu! Dessa har vi många av! Jag kan inte låta bli att le när jag ser på dem, de är underbara!














Vad är detta? Stjärnhyacint, har jag fått besked om nu.
 De förra vårdarna av trädgården och jag har nog samma smak i mycket! Höstanemoner, pioner, nepeta, hostor, snöklockor, nävor och som här löjtnantshjärta.
 Men den vita planterade jag själv i våras.
Igår grävde jag hela dagen igen, det går framåt - sakta men säkert! Du ser rotklumpen, och kan förstå varför det tar tid...








Denna djungel av höstastrar hör till det jag ser fram emot att gräva bort  till hösten eller våren! Men i den finns två pioner, några iris och liljor. Förutom alla lökväxter.
Anemoner - gillar!
Allium - gillar!
Hosta - gillar!
Bambu - gillar!
Höstanemoner - gillar!
Gillar även detta, förutom ölandstoken!
Men den verkar åtminstone vara ljusgul, inte knallgul. 
Daggkåpa, strutbräken (?) och en kalla, för den som gillar bladformer.
Här är "mina egna" plantor som står på avhärdning, på måndag ska de planteras. 

Tagetesen "Vanilla" ska avhjälpa den roströtta jorden. För rosor tycker jag ju också om, och de flesta som fanns här flyttade med de förra vårdarna. 
Voila! Odlingslådor i bauta-storlek! Jag skulle göra dem 120x120, men plankorna var 450 cm långa. För att slippa spill blev lådorna alltså 150x150!

4 stycken ska det bli, behandlade med linolja. Det var härligt att skruva ihop dem på uteplatsen, tänk dej doften när man nuddar lavendel-häcken!

Två av dem ska ha en "klättervägg" av armeringsnät.


1 kommentar: