torsdag 10 maj 2012

En grå dag i rapsens tid

 I förmiddags gav jag mej ut på en fotorunda, inom ett område en mil hemifrån. Det är ju så vackert här omkring Sireköpinge och Tågarp!


Först genom allén som leder från vår gård.
En grå dag, som sagt, men snart kommer mer färg!
 Jag har aldrig sett så många rapsfält som i år! Jag höll på att säga "som i sommar", det känns faktiskt som sommar trots det mulna och regniga vädret idag!














Men om man gör fotot till svart/vitt kan man tro att det är vinter!
 Norr om Tågarp finns landets längsta lindallé, som leder till Spargodts gods. Jag återkommer till den!
Idag önskade att jag hade ett zoom-objektiv!
 Skåne, raps och vindmöllor! Gillar!
Utanför Gluggstorp. Där måste du åka omkring bland alla backar!















En pilallé, och man VET att man är i Skåne!
Här kör jag genom lindallén.
Vad skymtar mellan rapsen och vindsnurrorna?
Sireköpinge kyrka! Det är en sällsam 
känsla att stå i höjd med kyrktaket!










Kyrkan på närmare håll.
I Sireköpinge är t o m komposterna vackra!
Och häggen blommar och doftar!

Jag önskar att ni kunde känna doften av häggen och all raps! Och höra näktergalarna som drillande ryttlade över rapsfälten!
Och så hem igen genom "vår" allé!

Nu sitter jag och njuter av att vara inomhus, regnet öser ner för första gången på många veckor! Och just idag köpte jag en regnmätare!

Ikväll behöver jag inte vattna!

4 kommentarer:

  1. Finfina bilder! Är så van, att man inte alltid uppskattar det vackra. Det nya för mig är alla fula vindkraftsmöllorna! Skönt att slippa vattna, det håller jag med om!

    SvaraRadera
  2. Så olika man kan tycka, vi gillar vindmöllorna!

    SvaraRadera
  3. Åå vad fint det är! Önskar jag hade tid att komma ner och hälsa på.

    SvaraRadera
  4. Åh så vackert du bor!
    Kram Hanna

    SvaraRadera