lördag 5 maj 2012

Dagens trädgårdsutflykt, med därtill hörande fynd!

Idag har vi varit på tomatkurs, hos Åke Truedsson i Vellinge. Väldigt lärorikt och inspirerande! Önskar jag hade ett växthus...

Vi fick oss en guidad tur genom hans fantastiska trädgård. Vilka odlingar! Det mesta man kan tänka sej äta, och lite bara till lyst.

Kvisten här sitter på ett mandelträd som ger bittermandlar.
 En liten del av hans enorma vitlösodlingar, med en riktig skånsk mölla i bakgrunden.


Det var så vackert att åka genom Skåne idag! Rapsfälten är nästan helt gula, och det är många rapsfält! Jag ska ta en kameratur endera dagen.


På förmiddagen besökte vi Slottsträdgården i Malmö för första gången. Vi var inte SÅ imponerade av odlingarna, åtminstone inte hur de ser ut just nu. Allmänt skräpigt, var vårt intryck.


Men de hade riktigt gott fika!
Dessutom hade vi sådan tur att det var växtloppis idag! Jag köpte 12 hosta-plantor för totalt 240 kr! De ska få ersätta penningbladen som marktäckare under buskarna i en del av trädgården. Jag gillar inte gula blommor, utom påskliljorna och tulpanerna så här års.

Hos Åke köpte jag 3 olika busktomater, som jag ska försöka odla invid muren. 1 kinesisk slanggurka ska
också få chansen, den hade klarat att ge 7 gurkor på friland i Örnsköldsvik, så då borde det väl gå här också! Några jordgubbsplantor fick också följa med hem.  
 Några porträtt på de tulpaner som just nu blommar i vår trädgård. Jag gillar dessa gulröda, alla är olika.

Knepig färg!
 Elegant!
Vi hade två dagar med över 20 grader i mitten av veckan, underbart! Idag hade vi solsken, men bara 10 grader och snålblåst.

Det har hänt väldigt mycket under den senaste veckan! Nästan alla träd är gröna nu, och gräset har fått sin första klippning.

3 kommentarer:

  1. Fikan i Slottsträdgården är ett säkert ställe med mycket gott. Har Vårruset passerat? brukar inte vara skräpigt där annars!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var själva odlingarna som vi upplevde som skräpiga, alltså orensade. Även den japanska trädgården, och den stilrena! Kanske blir det bättre lite senare.

      Radera
  2. Den där Åke tycks vara en tomatguru. Jag skulle också vilja träffa honom.

    SvaraRadera