torsdag 19 april 2012

Våren spirar!

I vår trädgård finns det gott om ormbunkar. Vi har ännu ingen aning om vilken sort det är, eller om det är många olika. Men nu är de på G!

Det påminner mej om när jag gick en trädgårdskurs för den kände botanisten Olle G Olsson, en underbar människa. Vi träffades i elevernas olika trädgårdar varje gång, och turades om att föra anteckningar under trädgårdsvandringen, anteckningar som sedan Olle renskrev och kommenterade vidare.

Jag fick honom att skratta gott den gång vi var i en trädgård med massor av ormbunkar och jag var sekreterare. Han gillade min variant på namnet: Trähjon (istället för träjon)
Ett par år senare skulle vi ha en återträff och minnas denna trevliga kurs. Samma dag dog Olle hastigt, alldeles för tidigt. det var sorgligt.

Under den här veckan har jag faktiskt fått kontakt med en av deltagarna igen! Jag såg en bild på henne i "Hemträdgården" och skickade ett meddelande på Facebook.
Vad tycks om dessa rufsiga skönheter?
Jo, vi har den mer strikta varianten också.
Här en närbild på trädgårdsarbetaren ni kunde se på den rufsiga påskliljan.

Här kan man HÖRA när det är fint väder!  Då surrar nämligen tusentals bin i trädgården.
 Vad är detta? Denna växt finns överallt hos oss och jag vet att jag borde känna till det, men det gör jag inte. (Vi flyttade ju hit i februari)
.
 Jag låg på rygg i rabatten för att få denna bild på Forsythian! Lite får man ju offra...
 I detta lilla träd har vi ofta besök:
Herr och fru duva tycker om att sitta där och titta in i mitt fina syrum!

2 kommentarer:

  1. Verkar som det lilla biet har varit ute och slarvat med sitt pollen på den rufsiga påskliljan tidigare år!
    Kan den okända växten vara en riddarsporre, skall bli roligt att höra vad det är!!!
    Fina bilder som vanligt, med spännande vinklar!

    SvaraRadera
  2. Jag tycker också det ser ut som riddarsporre! Tyvärr kan jag inte jämföra med min, för den har inte tittat upp ännu. Våren låter vänta på sig här uppe :o(
    Kramar Ullis

    SvaraRadera