måndag 23 april 2012

Trädgårdsmåndag

Idag var det meningen att jag skulle korrekturläsa, men jag skulle först passa på att jobba ute i trädgården så länge solen sken. Det skulle bli regn under en stor del av dagen, men det kom aldrig!
Runt gården såg jag molnen torna upp sej, och jag har fått rapporter om både hagel och åska några km härifrån, men här skiner minsann solen!
Till slut gick jag in ändå...

Vet någon vad detta är för en näpen blomma? De dyker upp här och var i vår trädgård.

 
 En vit kungsängslilja kan vi nu glädja oss över!

Den har ju några rosa kompisar sedan innan.
Inte så tjusigt, men en bild av det som ska bli mitt lilla trädgårdsland. Idag har jag förberett för täckodlingen jag ska prova på här.
Jag har beställt boken Min dröm om lustgården av Börje Remstam Jag fick boken med posten i fredags och sträckläste den direkt! Mycket intressant!
Det ser skräpigt ut i början, men det blir bättre. Läs gärna Börjes hemsida!

Nedan min "egen" del av perennrabatten, den som var tom när vi flyttade hit. Här har jag nu planterat de flesta växter jag köpt hitintills i vår.

Idag skulle jag skjutsa KM till färjan i Helsingborg, och skulle då passa på att besöka Flora Linnea för att köpa rosor hit. Men när jag kom dit såg jag att det var stängt på måndagar. Snopet! Vad göra? Jag googlade i mobilen: Plantskola Helsingborg, och hittade till Cedergrens. Där fanns ännu inga krukrosor, men desto fler barrotade. Jag var inställd på att köpa Bonica 82, men kom istället hem med Leonardo da Vinci. Den kommer att bli fantastiskt vacker bakom mina kantnepetor!


Igår läste jag någonstans om rosa liljekonvaljer, och de fanns där i plantskolan. Givetvis fick en liten planta följa med hem!
 Ovan en enda pingstlilja som vi har i trädgården (ännu så länge). Jag misslyckas fortfarande med att placera texten där jag vill ibland.


En titt i mitt lilla växtskåp i skogsbrynet. Där växer det så det knakar! Av det som fortfarande står inomhus, har nu alla dahlior utom den största tittat upp ur jorden.

I skåpet står olika Astillbe, några Gladiolus och Dahlior tillsammans med några kryddörter jag köpte i helgen.
Häcken mellan oss och grannen består av flera olika arter, kan vi se nu. Den ena sorten blommar nu så 
här vackert.














Klassisk bild av Daggkåpa, även hos mej.
Olika typer av Förgätmigej blommar nu både i och utanför trädgården, söta!
Jag går ju en fotokurs nu, och denna veckas läxa är att fånga en vattendroppe på bild.


Därför låg jag på mage vid vattenutkastaren idag. Jag fick ta många bilder innan jag fick till den här! Glädjen med en digitalkamera.


Jag drömmer om ett macro-objektiv...
En liten promenad i vår lilla skog (arboretum) hann jag också med, regnet kom ju aldrig. Visst är det en läcker trädstam! Ingen skylt på det trädet, tyvärr.
 En liten Maria!
I Lund fanns ju svagt gula "vitsippor", svavelsippor som jag skrev om i lördags. Här i vår skog är många sippor svagt rosa. Gillar!

 Lycka är att jobba i trädgården en solig vårdag!
               att köra mellan Sireköpinge och Tågarp!
               att plantera rosor i lättgrävd jord!


Allt detta har jag gjort idag!

Korrekturläsningen finns nog kvar imorgon!

1 kommentar:

  1. Jag fick ett tips och hittade en bild, det VAR en botanisk tulpan, jag tvekade p g a överrocken.
    http://217.70.34.228/artiklar/images/bilder/T-Humulis-Little-Star.jpg

    SvaraRadera