fredag 6 april 2012

Jag och Hannu gör vår

Idag skulle vi besöka trädgårdarna på Sofiero och Fredriksdal i Helsingborg. Vi körde hemifrån tidigt, för att hänga på låset till Sofiero och hinna se så mycket som möjligt innan regnet började. Det skulle komma kl 13, men redan på vägen in satte det igång. Både regn, blåst och kyla är inte så inspirerande...

Men vi tog oss till orangeriet på Sofiero, och där var det vårstämning! Utställningen "Hannu gör vår" har börjat.

Orangeriet var fyllt av vackra blommor i vårliga arrangemang, många ovanliga som man aldrig sett innan. Och jag glömde att fotografera!!! Jag är nog ingen "riktig" bloggare ännu! Men vi lär återkomma dit flera gånger, utställningen förändras nog dag för dag allteftersom mer växter kommer igång. Bl a fanns där flera magnoliaträd, som nu var helt kala.

Läs mer om utställningen här   (öppnas i ett nytt fönster)

På ett bord utanför orangeriet fanns också en liten växtförsäljning. Jag köpte en Hosta Fortunei ´Patriot´för 40 kr. Senare, när jag på ett annat ställe såg att exakt samma kostade 159 kr, grämde jag mej förstås att jag inte köpt mer!

Sofieros trädgårdsbutik   fick förstås också besök av oss. Den är mysig! En kruka rabarber fick följa med oss hem, det verkar saknas i vår trädgård!

Vi skippade Fredriksdals trädgård denna gång, vädret ville man helst undkomma som sagt. Men Flora Linnea   är alltid värt ett besök! Idag köpte jag en Höstanemon. Det är en av mina absoluta favoritväxter! Och nu är det rätta tiden att plantera dem, när de knappt sticker upp över jordytan. Den jag köpte heter "Charlotte". Glad!

Nu står mina nya fynd vid husväggen och väntar på bättre väder. Entusiast är jag, men inte så att jag planterar i detta väder! Det BLIR bättre!

1 kommentar:

  1. Tack för tipsen Åsa, det måste bli ett besök på båda ställena! Glad Påsk!

    SvaraRadera