fredag 23 mars 2012

En okänd skatt intill knuten!

 Idag har jag rensat ogräs, äntligen! Ja, jag har faktiskt längtat efter det. 

När jag sedan slängt renset på komposten tänkte jag titta om det kommit några blåsippor i dungen vid vår trädgård.

Det hade det inte gjort. Men jag såg ett träd som såg intressant ut, gick närmare och hittade en skylt: Pterocarya rhoifolia. Det betyder Japansk Vingnöt, och att den kan bli 4-5 meter hög, har nog "vårt" exemplar missat!

Jag strövade vidare och hittade denna underbara björk. Betula ermani är namnet, Kamtjatkabjörk.

Många andra planterade träd finns också, vi är alltså grannar med ett arboretum! Spännande, tycker jag! Ännu mer att utforska!
Vad sägs om denna stubbe? Den är över två meter hög! Undra vilket träd det har varit en gång?



Senare pratade jag med granntanten en stund. då fick jag veta att trädet jag hade lagt ut bild på innan är en ask. Det har funnits ett valnötsträd innan, på hennes tomt, men det togs bort för två år sedan. Så det är väl skalen från de nötterna som fortfarande finns överallt här. Synd, det hade varit roligt att plocka egna valnötter! Tydligen är de mycket godare än dem man kan köpa i affären.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar