fredag 2 mars 2012

Aster-massakern


Vår närmaste by, Sireköpinge, har sin plats i historien genom ett slag i skånska kriget, år 1677. 5500 svenska och danska soldater dog en het sommardag, och under året dog 128 av byns befolkning av sjukdomar de fått av soldaterna.

Dagens massaker var betydligt trevligare! Den gällde en stor rabatt, ca 15 kvm, fylld med utblommade höstastrar från ifjol. Jag gick loss med sekatör och min nya grensax, och höll på i 6 timmar! Bilden visar hur det såg ut när jag var nästan klar.

Det behövde göras med viss aktsamhet, då krokusarna redan får sällskap av pion, iris och en hel massa annat som jag ännu inte vet vad det är. Spännande! Om man gör rensningen på hösten istället, kan man nog ta det med röjsåg. Men då går man miste om det "liv" som det ändå ger trädgården under vintern. Nåja, vi har många månader på oss att bestämma hur vi gör nästa gång.

Det var varmt och skönt, jag hade bara T-shirt större delen av tiden. Och jag hade sällskap! Hundratals, kanske tusentals bin arbetade runt omkring mej. Vi lyckades samsas bra i rabatten, ingen av oss störde den andra. Skönt det, vi har 18 bikupor bakom vårt garage, så vi lär se mycket bin under sommaren.

När jag till sist gick in vid 17-tiden var jag så trött att jag inte ens orkade äta utan att vila först!

En alldeles underbar och helt unik födelsedag går mot sitt slut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar