torsdag 7 juni 2012

Tirups Örtagård och annat trevligt

idag firade vi vår 26:e bröllopsdag med att ge oss ut på en liten runda. 

Först hamnade vi på Flyinge Plantskola, där jag blev så imponerad att jag glömde fotografera. Vilket sortiment!

Sedan körde vi då till Tirups Örtagård. Fikat impade allra mest! Men ta med din egen tesil om du vill dricka te! Jag skulle prova ett spännande Roibus(?)-te med chili och choklad, men tekulorna var så slappa att det bara gick inte. Men kakan var god!

Örtagården var fin, men levde inte upp till mina förväntningar. Visningsträdgården i Flyinge var mer inspirerande.

Här är en del av trädgården i Tirup, med lila blommor som jag alltid gillar.




Det fanns odlingslådor bland caféborden också, men de var sorgligt försummade. Men här var det ju frodigt och fint!
Känns denna dam bekant? Då är du nog vän med Ann-Christin på Facebook, hon har henne som profilbild. Jag blev SÅ förvånad när jag såg henne "live"!














Plantskoledelen var större än väntat. Jag hade trott att det bara skulle finnas kryddörter, men så var det inte.

Jag kom hem med:

Pepparmynta (att odla i hink)
Oregano
Blåfunkia
Astillbe `Erika`, snarlik `Younique Silvery Pink´ , men med betydligt enklare namn ;-)
Alunrot `Midnight Rose`som jag skrev om häromdagen.
Kärleksört `Matrona`
Stäppsalvia `Caradonna`
Perowskia

Så jag lyckades köpa 5 av de växter jag hade på min önskelista. Kul!

Nu ska vi strosa lite i "parken" häromkring. Återkommer kanske om jag hittar något vackert!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar