onsdag 27 juni 2012

Projekt Arboretum, del 2

 Idag har jag jobbat hårt i 7 timmar. Särskilt baksidan av låren och rumpan har fått tuff träning. Och rolig! Ja, jag har fortsatt i "vårt" arboretum.


Först flyttade jag några ormbunkar, höstastrar och höstanemoner från vår trädgård, till ingången i skogen. Jag började med några, för att se om dom tar sej innan jag flyttar flera.
Mats röjde en hel del häromdagen, och idag var det min tur.
Jag lyckades bl a röja fram till den Japanska Vingnöten. Jag tog bort en massa sly och nässlor, och avbrutna stora grenar som hängde kvar i trädet.

Enligt Rydinge Plantskola är Japansk Vingnöt en buske som kan bli 5-6 meter hög. Trädet hos oss är stort, den ena av de två stammarna är 180 cm i omkrets. Höjden så hög att jag fick dela upp det på två bilder ;-) 
Så här ser kronan ut. Den frösår sej villigt. När jag googlade Japansk Vingnöt, kom mitt tidigare inlägg om den här i bloggen på 8:e plats!































 Nu kan man skymta den läckra kamtjatkabjörken.
Jag rensade runt några ormbunkar också, så att de skulle framträda lite mer. Jag gillar dem!
Det verkar vara några olika sorter.

När jag behövde vila, drog jag upp nässlor ett tag...













 När jag till sist tvingade mej själv att sluta (ska bara...) fotade jag lite, särskilt för Mats som är bortrest ett par dagar och vill se hur det går.


Det som såg ut så här på midsommardagens morgon...
...ser ut så här nu!

När jag kom in var jag så slutkörd att jag var tvungen att vila en stund innan jag orkade duscha eller äta!

En bild till:

Sista pionen har slagit ut, den var klok och väntade ut de senaste dagarnas regn. Den är lite mer rosa än det ser ut på bilden, doftar tyvärr inte.

1 kommentar:

  1. Oj vad du jobbar, och fint blir det. Hos oss är det bara dillpionen som blommat ut resten är i knopp så jag har något att se fram mot, jag har nog 14 pioner och en del doftar.

    SvaraRadera