lördag 7 juli 2012

Trädgården den 6 juli

Höstanemonerna knoppas. Längtar!
Stäppsalvian ´Caradonna´vill jag gärna ha fler av!
Krolllilja, gillar!
 Riddarsporrarna trivs och frodas. Det här är den plantan som redan fanns. Den jag köpte, innan jag visste vad som fanns, ser precis likadan ut! Tänk, när det finns så många att välja på, att någon innan har gillat samma sorter.
De vita, stora blåklockorna trivs i syrénen, en blå stängel finns också.
Klockorna förtjänar en närbild också!
Vardagslyx! Varje dag plockar vi jordgubbar och äter dem med vaniljglass. Ikväll ska vi dock äta rabarberpaj, så kanske hamnar några gubbar i frysen för att avnjutas en kulen höstkväll.
Jag drev upp tre dahlior i våras. Detta är den första av dem som börjar blomma. ´Lila Rosa´.
Tisteln, som jag först trodde var en vallmo! Undrar om den blir blå? Blå bolltistel har jag nämligen köpt.
Stjärnflocka köpte jag också några plantor, varav en röd. Och tänka sej, det fanns redan!

Men det kan man ha många...
...och ännu fler!
 Aklejor är välkomna, var dom än frösår sej.
Lilla flocknävan.
 En av "mina" astillbe. De jag drivit upp själv är jag extra stolt över!
Den vita likaså.

Den första knoppen av ´Leonardo da Vinci´i Åbergs-rabatten med astillbe och nepetor.
 Den första blomman av mina luktärter, underbar! Stolt!
Ogräs kan ju också vara vackert. Den här har kämpat sej upp genom aster-skogen.
Kaprifolen doftar ljuvligt.
 I den gröna rabatten trivs åtminstone en del av hostorna. Jag vill ha många!
I våras köpte jag några stenpartiväxter. Jag hade inte räknat med vackra blommor på dem, en bonus!
Runda och bulliga, sån´t gillar jag!
 Jag återkommer väl när denna slagit ut!
I en minirabatt kom det fyra roskvistar, som jag gissar är rotskott, men inte ville dra bort. nu blommar de med två olika sorter. Den här blir väldigt tättfylld, fanns ingen utslagen just nu.
Den här har en helt annan stil, men så vacker!

Den stora rosbusken vid terassen fortsätter glädja oss med sina ljuvliga rosor.
Älskar!
Och tänk att få ha en lavendelhäck!
Korsvirkeshus, spröjsade fönster, ros och lavendel. Livsglädje!
KM gläder sej åt dagliljorna, men tyvärr är dom "smutsoranga". Dom ska nog få en egen rabatt till hösten.
Basilika är gott! Det hade vi på pizzan idag. Till middag blir det egenodlad sallad. 
På andra sidan huset, vid vårt sovrum, växer denna vackra ros.
Njut av sommaren!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar