måndag 2 juli 2012

En helt fantastisk trädgård!

Idag har vi besökt den mest fantastiska privata trädgård! Så privat att jag inte säger var den ligger.

Första åsynen var denna vackra buxbomsparterr! Just dessa första dagar i juli håller alla häckar här på att klippas, som du kommer att se på fler bilder.
Jag hade inte bett att få fotografera från början, och vår guide var så intressant att lyssna till, att dessa bilder bara blir ett smakprov på allt som fanns att se...
Vi kom för att se rosorna, som vi hört om, och de var helt underbara! 
I det närmaste kvarteret växer flocknäva, just en sort som vi också har i vår trädgård. Varje kvarter innehåller en marktäckare. 
Som du snart kommer att förstå, krävs det lättskötta rabatter. Annars skulle det ta veckor att bara rensa ogräs... 
 Otrolig precision i klippandet! Det var väldigt intressant att se hur det gick till. I varje del av häcken finns ingjutna stolpar, som man placerar långa mallar på att klippa efter. Allt klipps exakt lika, år efter år.
Ägaren är särskilt förälskad i Gallica-rosor och kunde nästan alla namn. Men det var så många att jag knappt kommer ihåg några alls, åtminstone inte vilken som var vilken!

Runt parterren växte rosbuskar, jag tror det var 12-15 olika. de flesta doftande. Ljuvligt! 
 Och dessutom en pergola! Den vita rosen är Venusta Pendula.
















Nedanför rosenträdgård bor dessa pioner, 97 stycken!






 Sedan fortsatte vi vandringen ut i parken. Överallt växte STORA buskage med många olika rosor, ofta med väldigt blandade färger.
Och stooora vackra träd!
Denna gigantiska ask hade en kompis, som gick av på mitten under stormen Gudrun! Som väl var skadades varken människor eller byggnader.
En enorm yta täcks av pestskråp!  Mäktigt! Här finns ju ytor till både den och parkslide...
Rosen `Maestic`fanns på många platser. Vacker!
Det allra mest imponerande var denna anläggning (jag vet inte vad jag ska kalla det). Anlagd på 20-talet av lokal rödbok. Den är flera hundra meter lång! Här syns den från hussidan, ska egentligen ses uppifrån terassen för att få de rätta perspektiven.
 Från högra sidan. Här ser man alltså tvärs igenom.
 Och mot huset.
Jag bara väntade att Elizabeth Bennet skulle titta fram bakom häcken! Svårt att fatta att man är i Sverige, i nutid!
Från vänstra sidan. Tänk att vi fick se det alldeles nyklippt! Ja, att vi fick se det överhuvudtaget!




 Mera rosor!


Denna kallar jag Påslakansrosen! Jag hade ett påslakan med precis denna ros, när jag var tonåring. Ljuv!
Ännu mera rosor och vackra träd! Det gulaktiga trädet är en japansk lönn som jag blev helt förälskad i! Jag fick ingen närbild, men en stickling med mej hem! 
Löven ser ut som små lönnlöv, men är helt plisserade! Måhända en Acer Palmatum ´Katsura`. Jag hoppas den tar sej!


Vi var helt tagna när vi styrde kosan hemåt igen. Tack för en härlig upplevelse!

5 kommentarer:

  1. Vilken underbar trädgård!Den har jag aldrig hört talas om :-)
    KRAM från mig!
    ps.har svarat dig på FB!

    SvaraRadera
  2. Jag har svarat dej där också, men det går visst inte fram. Jag skrev: Gärna!

    SvaraRadera
  3. Jag höll på att säga: Finns det såna trädgårdar i verkligheten?!
    Så otroligt vackert. Men inte sköter de väl allt själva?
    Ha en härlig helg

    SvaraRadera
  4. Jo, Bibbi! Förutom att två män klipper ALLA häckar, på 7-10 dagar.

    SvaraRadera
  5. Oj så vackert, har aldrig sett så perfekt klippta häckar.

    Kram från Tini Tut

    SvaraRadera